blog
De heterotopie van Foucault
In mijn vorige blog Herbestemmen op een heilige afgrond, sprak ik over het concept van de heterotopie als kansrijk handvat voor het herbestemmen van kerken zonder het heilig potentieel te verliezen. In deze blog licht ik nader toe wat een hetertopie is, een concept van de Franse filosoof Michel Foucault. Ik kwam het concept op het spoor tijdens mijn afstudeeronderzoek naar het heilig potentieel van de Dominicanenkerk in Zwolle.
Volgens Foucault is de omgang met de tijdelijkheid van ons bestaan, de bron van het zoeken naar zingeving, vandaag de dag verdwenen uit ons bestaan. Door onze moderne vooruitgangsutopieën is er simpelweg geen tijd voor. De samenleving richt er amper tot geen tijd of plek meer voor in. Zo wordt de zondag langzaamaan als alle andere dagen en mediteren we met een beetje geluk nog via een app op de wc. Foucaults’ constatering op dit fenomeen is dat elke cultuur plekken heeft die anders-zijn en die hun betekenis aan dat anders-zijn ontlenen. Het zijn een soort van anti- of tegenplaatsen in verhouding tot haar context. Het concept van de heterotopie hangt samen met het begrip utopie. Echter er is een fundamenteel verschil. Een utopie is een gedroomd, ideaal land, beeld, werkelijkheid zonder dat het (ooit) zal bestaan. Een heterotopie is een bestaande plek waar de dynamiek van de weerbarstige en gebroken realiteit samen komt met de hoop en verbeelding van dat het anders zou kunnen zijn. Daar wordt die hoop en verbeelding ook daadwerkelijk tastbaar en daarmee helend of heilig.
Foucault duidt vijf kenmerken of kwaliteiten waarmee we plekken kunnen lezen als heterotopie of in mijn woorden heilige grond:
Wanneer je deze kenmerken bekijkt is het ook begrijpelijk dat een geloofsgemeenschap moeite heeft een kerkgebouw los te laten. Het is vaak de plek waar ze zich op levensbepalende momenten naar toegewend hebben. Om de dankbaarheid om de geboorte van een kind te uiten, om een overleden dierbare los te laten, om feestdagen te vieren. Een plek met een eigen taal en gewoontes die ieder zich aangewend heeft. Een gebouw waar de dagelijkse beslommeringen van werk en privé op zondag even vergeten konden worden. Het gebouw waarin ze thuiskwamen na een vakantie en als baken van geborgenheid fungeerde op weg naar werk, school of anderszins.
Deze kwaliteiten uitwerken naar een een nieuwe functie voor een kerkgebouw is een uitdagende klus, maar wel één die het kerkgebouw verdient.